Gravidyoga og trening i graviditeten



Gravidyoga og trening i graviditeten ❤️ Det er kjempebra! Men hva er viktig å ta hensyn til?

Trening I graviditeten er positivt for både mamma og mini i magen.

Mange tror dog at det bare er å trene og praktisere så lenge det ikke gjør vondt, men det er en del ting man bør vite og ta hensyn til. Og det er veldig greit å trene hos noen som kjenner til dette.


Et par ting å være obs på, er økt blodmengde og svimmelhet i forhold til forandring i blodtrykk, hormonet relaxin og dets påvirkning på ledd og fester og forskjellige ting som kan påvirke tilbakeføring av blod gjennom vena cava (vena cava syndrom).

I det store og det hele, så er graviditeten den største fysiske forandringen en frisk menneskekropp kan gjennomgå, og det at man bygger et nytt liv i egen kropp, er god nok grunn til å senke kravene til seg selv.


Fysisk opplever mange å ha mindre energi, og det er jo en selvfølge når man driver med den mest komplekse body-buildingen man kan holde på med, men også svimmelhet er greit å ta hensyn til, så man ikke risikerer fall og risiko for morkake-løsning.

Ellers kan man oppleve økt smidighet under svangerskapet, da hormonet som skal hjelpe bekkenet å skape plass til baby under fødselen, gjerne setter igang litt tidligere og påvirker alle ledd og fester. Overstrekking er noe vi ønsker å unngå på grunn av dette.


Muskulært opplever mange ømhet og noen ganger smerter i bekkenet på grunn av dette. Og det er viktig å regulere øvelser så man ikke trigger disse smertene mer enn man hjelper kroppen med treningen. I yoga er det også viktig å ta hensyn til håndledd som kan bli feilbelastet om man ikke bruker riktig teknikk fordi vi gjerne har økt vekt og relaxin også slår inn i andre ledd enn bekkenet.


En del ting «varsler» selv, noe kan dog skje uten at man merker det under treningen og vena cava syndrom er viktig å være kjent med. På grunn av økt volum i buken med baby, vann og morkake, så øker trykket på vena cava. Noen kan oppleve ubehag og svimmelhet av det, andre trenger ikke merke det, men det kan fortsatt påvirke baby i magen.


Derfor er det viktig å være sikker på at man får kyndig undervisning i graviditeten. Kroppen sier gjerne fra selv, men det er ikke alt vi kan vite eller merke.

Så vær obs på kroppens signaler og sørg før å tren hos instruktører som har kjennskap til viktige ting å ta hensyn til i svangerskapet.


Når du trener trygt er det godt for både deg og baby ❤️

Det hjelper mot bekkenleddsmerter, øker utholdenhet til fødsel, gir overskudd og god sirkulasjon


Med gravidyogakurset Nytt Liv, lærer du også gode avspennings-metoder, pusteteknikk, trening for å få kontakt med bekkenbunn og øvelser for å forberede fødekanalen.

Og viktigst av alt så lærer du å ta godt vare på deg selv med god samvittighet gjennom ventetiden, du tar tross alt allerede vare på baby også.

Les mer her: https://www.heartcoreyoga.no/gravidyoga

Kontakt

  • Facebook Social Icon
  • Instagram

©ore & Heart til evig tid