Kontakt

  • Facebook Social Icon
  • Instagram

©ore & Heart til evig tid

Yoga Mot Stress


Hva gjør stress med oss?


Mange lever i stress uten å være obs på det. Hva gjør gjør stress med kroppen egentlig?


Små ting hele tiden er nok til at kroppen er i et konstant "what next mode", Og i dagens samfunn er det gjerne noe som skal skje hele tiden. Familier har gjerne fullpakket "fritids" timeplan, og det er nok til at vi ikke får senket guarden. Selv i helgene skal det skje noe hele tiden for mange. Vi stopper ikke opp. Det blir en vane. En vane å hele tiden være litt høy, litt in action mode.


Kroppen rekker ikke å roe ned, slippe taket. Alle oppgaver som går ut på vedlikehold av kroppen, blir satt på vent, for vi er in action konstant.


Resultatet av det er både at vi ikke restituerer optimalt eller tar opp næring og fordøyer det vi spiser optimalt. Detox-funksjonene i kroppen blir sløvere, alle funksjonene som kroppen er avhenging av å ha tid til å jobbe med blir sløvere. Og man kan oppleve å bli mye sliten, kjenne på at tarmsystemet ikke er på topp. Når kroppens funksjoner ikke får tid til å fungere optimalt, blir det litt uggent oppå følelsen av stress som ligger under. Og man kan oppleve utfordringer med å falle til ro om kvelden, sovne eller sove godt gjennom natten.


Energinivået kan være lavt uten at vi vet helt hvorfor, overskudd til aktivitet og bare det å være helt tilstede med sine nærmeste, holde fokus på jobb og føle at man makter oppgavene sine med letthet kan bli utfordrende. Det blir en ond sirkel om man også opplever ujevn søv, og med dette bildet ser vi at at kroppen fort blir sliten i en slik tilstand.


Det er mange nivå av stress. I noen tilfeller kan belastningene være store over tid slik at kroppen til slutt setter en stopper. Det skjer noe i ATPs funksjon og energikrevende prosesser i cellen blir sløvere. Som om kroppen vet at nå er det nok, du trenger en pause. Da kan det være snakk om utmattelses syndrom. En alvorlig og reell tilstand som mange uten erfaring med det er skeptiske til, men det er kroppens forsvarsmekanisme.









Det mange ikke helt tar med i beregningene for hva kroppen deres skal tåle, er den direkte fysiske påvirkningen sinnet kan ha på kroppen. Det å leve i en slags tilstand av frykt, som stress reelt er, betyr forhøyet adrenalin og høyt kortisol nivå, noe som hemmer immunforsvaret, øker risiko for benskjørhet, øker utskillelsen av kalsium for å regulere syrebalansen i kroppen, og har en nedbrytende effekt på skjellett-muskulatur. Jevnt over ikke en sunn tilstand å leve i stress/frykt - men mange tenker at det ikke kan ha så stor sammenheng.


Kropp-Sinn balansen er reell. Mye mer reell enn det mange tidligere har tenkt.


Det autonome nervesystemet og pustens evne til påvirkning av dette ( som skal være upåvirkelig/autonomt), er et tegn på viktigheten av sinnstilstand for å fungere godt fysiologisk.


Skal vi ha det bra må vi ha det bra både fysisk og mentalt, for det er flettet sammen i hormoner, og tanker, og kjedereaksjoner i kroppen.


Derfor er yoga en super måte å dempe stress. Fordi vi både pleier kropp og sinn. Vi blir bevisst hvordan det mentale påvirker oss fysisk, og kan både rense ut av systemet med økt sirkulasjon, god pusteteknikk og dynamiske styrkende øvelser, samt roe ned og ta kroppen ut av adrenalin tilstand og inn i ro med yin yoga, dype strekk og avspenning.


Yoga for nybegynnere er bra nok for å dempe stress. Det er ingenting komplisert i stressreduksjon med yoga. Det er så enkelt at det burde være listet som medisin mot stress.

Og selv om alle er forskjellige og kanskje trenger hver sin inngang til yoga-praksisen, så ligger det en teknikk, noe man kan bruke for å lande og få det bedre i seg selv.


Økt tilstedeværelse, bedre kontakt med kroppen og pusten, mildere tilnærming i forhold til krav til seg selv, økt glede og takknemlighet for det som fungerer i livet, kroppen og forholdene man har, er noen effekter av yoga, som kan ha stress dempende effekt.


Den fysiske praksisen i seg selv gir som annen trening økt utskillelse av lykkehormonet endorfin. Med yogapust øker vi tilførselen av oksygen til hele kroppen, masserer diafragma, øker lungenes kapasitet og påvirker vagus-nerven samtidig, noe som gir oss følelse av økt ro og som hjelper kroppen ut av stress.


Mange opplever økt aktivitet i det enteriske nervesystemet under praksisen også, noe som også aktiveres når kroppen er ute av fight or flight. Det enteriske nervesystemet er et komplisert nervesystem i to lag gjennom tarmsystemet. Kanskje ligger det noe i utrykket "magefølelse" når vi er utsyrt med dette akkurat der :)


Det ligger hvertfall et system som hjelper tarmens funksjon og dermed opptak av næring og detox i tarmveggen, som blir direkte påvirket av stressnivået vårt.


Yang Yin Yoga er en yogaform som hjelper mange som opplever stress. Formen passer de fleste da den er mild, men både jobber litt fysisk og dynamisk gjennom kroppen, løsner i stram muskulatur med økt varme og sirkulasjon og deretter tar kroppen ned i ro med dype strekk og avspenningsteknikker.


Mange opplever en dyp ro etter timen, kjenner de lander på en annen måte enn etter annen trening. Mange rapporterer bedre søvn og at de tar i bruk en del av teknikkene i en stressende hverdag, og tar nye valg som setter helsa foran både for seg selv og barna sine.


Med økt tilstedeværelse er det nemlig godt å bare være, man kjenner den gode effekten på kropp og sinn. Og det å planlegge ukedagene sine slik at man plotter tid til å lande, med yoga, med ekte fritid og med hyggelige stunder uten stress med familien, er en veldig god investering i livet.


Så det blir yoga-lærere veldig glad for å høre ;)


Håper dette har inspirert deg til å plotte inn igenting i kalenderen din minst to gager i uka. Egentlig trenger vi det daglig, men det kan være litt to much i starten i noen sammenhenger.


En time i uka for å roe ned med yoga er supert tilskudd til helsa di og kan gi deg overskudd til å håndtere hverdagen på en bedre måte og til å nyte det som er mer.


Er du i Trondheim finner du kurs på Yogasmia.

Ellers i verden kan du delta på yoga på nett gjennom FB eller siden yogapånett.no hvor vi bygger opp et nytt tilbud med diverse minikurs lett tilgjengelig for alle.


Nå jobber jeg med minikurset Yoga mot stress som launcher denne uka, og du finner andre tema i enkeltkurs eller du kan bli med på yoga på facebook med 150+ videoer å velge i med forskjellige tema og lengde.


Uansett hva du gjør, så gjør det fordi du vil ta vare på deg selv, ikke fordi du føler du må. For alle måene og skulle burdene vi driver med nå til dags, adder opp på det usynlige stressfjellet som sakte men sikkert tærer på oss fysisk. Ta et valg om å gjøre ting som er bra for deg med glede. Ta et valg om å ta gode pauser fra aktivitet med god samvittighet.


Livet er for kort til stress :)

Livet skal nytes.






16 visninger